Personer med funktionsnedsättning behöver hjälp och stöd av andra människor. Därför behövs det personal.
Vi besökte dagverksamheten Regnbågen och boendet Solsidan i Kronoby.
Där träffade vi Richard Östdahl och Klara Enlund och pratade om hur viktigt det är med bra personal.
Richard Östdahl
Richard Östdahl deltar i arbetsverksamhet på Regnbågen och bor på Solsidan.
Han tycker om att väva borddukar, handdukar och halsdukar.
Han gör också en del gårdskarlsjobb.
Han tycker om personalen på Regnbågen.
– Den är ganska bra, jag trivs bra med dem.
De brukar säga till när man ska fara, säger Richard.
Enligt honom har de på Regnbågen bra kontakt med personalen och trevligt tillsammans.
Han tycker också det finns tillräckligt med personal.
Ibland kommer det vikarier och det brukar funka bra.
– Det finns också chefer som hjälper till och styr och ställer, har möten och skolningar, berättar Richard.
Med personalen på boendet brukar Richard laga mat och gå ut och promenera.
– Bra personal lyssnar, tycker Richard.
Klara Enlund
Klara Enlund bor på Solsidan och är två dagar i veckan på Regnbågen.
På Regnbågen brukar hon duka bordet, tömma diskmaskinen och jumpa.
Hennes favorit är att dansa zumba.
Klara berättar att personalen hjälper henne så att hon inte så ofta saknar sin mamma och pappa.
– Personalen tröstar mig om jag är ledsen och pratar med mig när det kommer någon förändring, säger Klara.
Hon tycker inte om förändringar, men om hon får stöd av personalen går det bra.
Klara tycker det är viktigt med bra personal.
– Personalen ger mig trygghet och stöd. Jag har Downs syndrom så jag behöver hjälp med vissa saker.
Om det inte fanns personal skulle jag bli fundersam och otrygg. Jag skulle också bli ensam och utanför, säger Klara.
Text och foto: Matilda Hemnell
Artikeln ingår i FDUV:s tidning Gemenskap och påverkan GP 1/2024 med temat personal.