Kursen som lärarna går på heter Att skriva lättläst. Det är första delen i en fortbildningsserie för lärare och annan utbildningspersonal och den ordnas av Lärum vid FDUV. Längst fram i klassen står Ulla Stina Åman i egenskap av utbildare, kursarrangör och pedagogisk utvecklare vid Lärum.
-Det är en skärpt och inspirerande grupp, vi har haft riktigt bra diskussioner idag, och jag tror att alla har fått ut mycket av kursen, berättar hon.
Några dagar tidigare har Ulla Stina dragit samma kurs för en liknande grupp, ett tjugotal lärare, speciallärare och annan utbildningspersonal, i Vasa. Konceptet fungerar och gruppstorleken är lämplig, anser Ulla Stina:
-Vi har parat ihop lärarna på kursen enligt de målgrupper som de arbetar med. När man skriver lättläst är det viktigaste att tänka på vem man skriver för, säger Ulla Stina.
För elever med svag svenska
Maria Kuhlefelt är ursprungligen ämneslärare i historia på Dickursby skola i Vanda, men har jobbat som speciallärare från och med hösten 2012. Hon har flera elever med svaga kunskaper i svenska. Hon omarbetar svåra texter till lättförståeliga för att eleverna bättre ska förstå innehållet i lektionerna och lära sig.
Hon vet redan vilka elever och vilket stoff hon ska arbeta vidare med.
-Jag har fått många aha-upplevelser idag! Till exempel det att man alltid ska fundera vem man skriver åt och vad läsarna ska få ut av texten, säger Maria.
-Också kopplingen mellan rubrik och bilder är något som man inte alltid tänker på men som inverkar mycket på hur man förstår texter.
Bättre resultat med lättläst
Specialklasslärare Hanna Backman har skrivit egna lättlästa läromaterial i några år. Hon arbetar i Minervaskolan med elever som har grava svårigheter, lässvårigheter och liknande. För henne är det viktigt att anpassa materialet så att eleverna får en möjlighet att komma vidare i sin egen utveckling.
-Jag har testat med mina elever att använda både vanliga och lättlästa texter, och prestationerna blev bättre med de lättlästa versionerna.
-Samtidigt tror jag inte att det är bra att göra materialet för enkelt, för om man sänker ribban för mycket och bara använder enkla ord så för man inte till ny kunskap. Det viktiga är att anpassa materialet så att inspirationen för att lära sig hålls kvar.
-Den här kursen har stor praktisk nytta för mig, jag vet redan vilket material jag ska gå tillbaka till och ändra. Allt har kanske inte varit så lyckat, skrattar hon.
Lättläst för större studiemotivation
Sonja Lyly, klasslärare vid Botby skola, skriver också eget material.
-Jag tror att det viktiga är att höja läsförståelsen. När du läser om till exempel växthuseffekten så ska du kunna plocka ut det viktigaste.
Maria instämmer:
-Det handlar mycket om studieteknik. Elever kan kanske läsa bra och snabbt, men de förstår inte alltid det de läser.
Det leder till svaga prestationer och så småningom sänks motivationen, förklarar lärarna. Alla tre är överens om att lättförståeliga material kan hjälpa till i att höja elevernas intresse för att lära sig nytt.
-Ettorna börjar skolan med sina tindrande stjärnögon och så småningom går det fel. Kanske man kan uppehålla elevernas känsla för att lyckas med mera lättförståeligt material, säger Maria.
-Jag tror också att det ibland helt enkelt är för svårt, och att man kan få tillbaka intresset för att lära sig med hjälp av ett enklare och konkretare språk, säger Hanna.
-Jag var själv nyss på en datakurs, och mycket fladdrade förbi och väckte ångest. Så känns det säkert ofta för mina elever också!
Att skriva lättläst-kurserna arrangerades under hösten 2012 inom ramen för fortbildningsserien Kom i kapp. Den mångprofessionella fortbildningsserien organiseras av Pedagogisk utveckling vid Lärum. Målgrupp för fortbildningen är alla som arbetar inom undervisningsväsendet för och kring barn med intensifierat och särskilt behov av stöd. Fortbildningen pågår under åren 2012-2013 och finansieras av Utbildningsstyrelsen. Fortbildningen är avgiftsfri för deltagarna. Delar som ingår i fortbildningsserien: Att skriva lättläst, Symwriter, Lättläst it och Digital IP.
Läs mera om fortbildningen på: larum.fi/komikapp